30 постраждалих від турбулентності: страшні кадри растрескавшегося літака

Серйозними травмами закінчився для трьох десятків пасажирів авіакомпанії Etihad переліт з Абу-Дабі в Джакарту.Приблизно за півгодини до приземлення Airbus потрапив в зону сильної турбулентності. Екіпажу вдалося благополучно посадити повітряне судно, але кільком пасажирам знадобилася госпіталізація.

Дев’ята година польоту аеробуса А330 компанії Etihad за маршрутом Абу-Дабі – Джакарта.

Розкидані по салону особисті речі, яскраво-жовті кисневі маски, що нависають над пасажирськими кріслами, постраждала навіть внутрішня обшивка літака. Значні тріщини потворним візерунком пройшли багажних полицях. У всіх пасажирів — найсильніший стрес, 31 з них отримали травми різного ступеня, серйозні переломи і подальша госпіталізація восьми осіб – наслідки входження літака в зону турбулентності.

«Турбулентність – це хаотичні руху повітря по вертикалі, вгору і вниз. Тобто виникають віхреобразні структури, причому швидкість руху повітря в цих вихорах може досягати 30-40 метрів в секунду», — відзначає провідний фахівець центру погоди «Фобос» Вадим Заводчиків.

Літак, що потрапив у ці вихори, незалежно від його габаритів починає жбурляти то вгору, то вниз, що викликає колосальні перевантаження. Щоб уникнути цих критичних зон, виліт завжди узгоджується з метеорологами. Свідомо входити в зони сильної турбулентності, за нормами міжнародної організації цивільної авіації, суворо заборонено.

Але кожний третій політ проходить в зоні турбулентності. Це трапляється випадково, адже атмосфера – динамічна структура, і прогноз, не завжди точний.

Оцінити силу повітряної бовтанки, пілот може лише потрапивши в неї, і, на жаль, у ці моменти від нього і його професіоналізму мало, що залежить.

«Дії пілота в даній ситуації зводяться тільки до одного — зміна висоти польоту, або вгору, або вниз для виходу з цієї зони турбулентності. На жаль, якихось миттєвих дій, природно, пілот зробити не може», — зазначає пілот, авіаексперт Сергій Золотухін.

За безпекою пасажирів у ці страшні хвилини повинен стежити кабінний екіпаж, повідомляючи людей, про необхідність залишатися в кріслах, з пристебнутими ременями. Стюардам також необхідно перевірити, чи зафіксовані столики, і переконатися, що ручна поклажа, знаходиться на багажних полицях. На жаль, навіть при дотриманні всіх регламентів, травми неминучі. Як правило, авіакомпанії завжди покривають витрати на лікування постраждалих пасажирів, а деяким навіть вдається досягти і компенсації моральної шкоди.

«При міжнародному перевезенні є поняття «подія в ході перевезення», мова йде про заподіяння шкоди життю і здоров’ю, або майну пасажирів в ході повітряної перевезення. Такі випадки потрапляють під це визначення», — підтверджує заступник генерального директора з авіаційного страхування Ілля Кабачник.

Сума виплат в кожному випадку індивідуальна. Але незалежно від її величини, впоратися з подальшою фобією польотів і психологічною травмою буває нелегко.

Виходячи зі статистики, більше ста чоловік щорічно закінчують політ з переважно легкими травмами з вини турбулентності.

Але не рідкісні і важкі ушкодження. У 2014 році аеробус А330 компанії US Airways вилітав з Філадельфії в Орландо.Ледь подолавши позначку в 5000 тисяч метрів, пасажири і екіпаж відчули неймовірний поштовх. Літак був змушений повернутися в аеропорт вильоту. Тоді в госпіталі опинилося 6 чоловік.

Жовтень 2002 року. Під час зльоту лайнер австралійської авіакомпанії Quantas, що летів з Токіо в Сідней, потрапив у сильну турбулентність. Дванадцять чоловік були серйозно поранені. У пункті призначення борт очікували 8 машин швидкої допомоги, число дорівнює постраждалим, яких довелося виносити з літака на ношах.

В лютому 2014 року «Боїнг-737» авіакомпанії United, що летів з Денвера в Біллінгс, опинився в зоні потужних потоків повітря. Коментуючи подію, один з авіаційних експертів назвав його «26 секунд пекла». Поранення отримали 6 пасажирів і два члени екіпажу. Тряска була такої сили, що стюардеса пробила головою обшивку стелі салону.

За даними експертиз, турбулентність стала причиною близько десяти авіакатастроф, в яких загинули більше двох тисяч чоловік.